עיצום כספי – המדריך המשפטי

עיצום כספי – המדריך המשפטי – מאת עורך דין אריק כהן

על כל מעסיק המעסיק עובדים לוודא כי זכויות עובדיו נשמרות במלואן, שאם לא – למשרד העבודה והרווחה האפשרות להטיל עליו עיצומים כספיים בסכומים גבוהים.

מחלקת דיני העבודה במשרדנו, המתמחה בייצוג מעסיקים בכלל וטיפול בעיצומים כספיים בפרט, מטפלת במספר רב של תיקים בהם הוטלו על מעסיקים עיצומים כספיים ו/או נשלחו התראות מנהליות והביאה לביטול ו/או להפחתת עיצומים כספיים למעסיקים לקוחות המשרד בסכומים הנאמדים במאות אלפי שקלים.

להלן סקירה מקצועית מהו עיצום כספי, מתי מטילים עיצום כספי ומה הדרכים לתקיפת העיצום הכספי.

מהו עיצום כספי?

עיצום כספי הינו מעין "קנס" שמשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים (לשעבר משרד הכלכלה) מטיל על מעסיק בשל הפרה של זכויות עובדים, כשסכום העיצום הכספי נקבע בהתאם לסוג ההפרה.

מהן ההפרות בגינן מוטל עיצום כספי?

ההפרות בגינן מושת עיצום כספי קבועות בחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה (להלן: "החוק") וכוללות, בין היתר, עבירות שכר ותנאי עבודה, כגון: אי תשלום פנסיה כדין לעובדים, אי תשלום שכר מינימום, העסקה בשעות נוספות ללא היתר, ניכויים מהשכר בניגוד לדין וכד'.

כוונת חיוב, התראה מנהלית וחיוב אישי של המנהל הכללי

ככל ולדעת משרד העבודה והרווחה המעסיק הפר את הוראות החוק, תישלח למעסיק הודעה על כוונה להטיל עיצום כספי (להלן: "כוונת חיוב") או התראה מנהלית לפיה על המעסיק להפסיק את ההתראה. 

כמו כן, בהתאם להוראות החוק קיימת אחריות של המנהל הכללי אצל המעסיק למניעת הפרות, ומשכך קיימים מקרים בהם, בנוסף לעיצום הכספי המוטל על החברה, ניתן להטיל גם עיצום כספי על המנהל הכללי.

ככל ונשלחת למעסיק כוונת חיוב, עליה לכלול בין היתר, פירוט של המעשה המהווה את ההפרה ומועדו, סכום העיצום הכספי והתקופה לשלמו ושיעור התוספת ככל ומדובר בהפרה נמשכת או חוזרת.

למעסיק עומדות בחוק עילות המאפשרות ביטול או הפחתה של העיצום הכספי, המרה של העיצום הכספי להתראה מנהלית ועוד.

לשם כך, על המעסיק להעלות טענותיו, בתוך 30 ימים, בפני הממונה במשרד העבודה והרווחה נגד הכוונה להטיל עליו עיצום כספי או בבקשה לביטול ההתראה המנהלית.

למעסיק הזכות להגיש בתוך 14 ימים מקבלת תשובת הממונה במשרד העבודה והרווחה ערר על החלטת הממונה לועדת ערר.

למעסיק הזכות להגיש בתוך 45 ימים מיום קבלת החלטת ועדת הערר ערעור לבית הדין האזורי לעבודה.

מזמין שירות

בנוסף להתייחסות החוק למעסיק, החוק מתייחס באופן ספציפי לחובות החלות על מזמין שירות שהינו מי שמקבל שירות מקבלן במסגרת עסקיו, משלח ידו או פעילותו הציבורית.
במקרה של מזמין שירותים בנוסף להטלת עיצומים כספיים, כאמור לעיל, חלות עליו חבויות נוספות, כגון החובה לפעול בתום לב, חילוט הערובה שניתנה לו ע"י קבלן השירותים.

כמו כן, החוק קובע כי במקביל לסנקציות אזרחיות ותשלום עיצומים כספיים, יחולו על מזמין השירות גם סנקציות פליליות, הן לגבי מזמין השירות והן לגבי המנהל הכללי של מזמין השירות.

מלאו פרטים בטופס שלמטה או צרו עם משרדינו קשר כעת בטלפון – 035099199

מוסד מתנדב לשירות הציבור

פטור מארנונה למוסד מתנדב לשירות הציבור

מיהו מוסד מתנדב לשירות הציבור? על מנת שגוף יוכר כ"מוסד מתנדב לשירות הציבור" עליו לעמוד במספר קריטריונים מצטברים, ובין היתר נדרש, כי מטרתו היא העלאת

תובענות ייצוגיות

תובענות ייצוגיות

תובענה ייצוגית הינה תביעה בה אדם אחד יכול לנהל הליך משפטי עבור קבוצה גדולה של נפגעים. המטרה בהגשת תובענה ייצוגית היא איזון בין הכוחות האדירים

תשלום אגרת ביוב ומים

תשלום אגרת מים וביוב  צרכני מים הנמצאים בשטחיהן של רשויות מקומיות נדרשים לתשלום אגרת ביוב ומים, לרוב אחת לחודשיים כאשר החישוב הוא למעשה חודשי ומבוצע

דילוג לתוכן