הארנונה, המנוהלת על פי חוק ארנונה וקרן פיצויים, היא תשלום מס חובה שנתי המוטל על ידי הרשויות המקומיות על בעלי נכסים (הן על נכסים למגורים והן על נכסים מסחריים ), ובניגוד למסים אחרים מבוססי רווח והכנסה, מחושבת הארנונה על סמך מאפייני רכוש פיזיים, בדרך כלל על סמך שווי שומת המס על הנכס. הנוסחה לקביעת תעריפי הארנונה עשויה להשתנות בין תחומי שיפוט שונים, תוך שנלקחים בחשבון גורמים שונים כמו מיקום, תנאי שוק וסוג הנכס.
ארנונה לעסקים מתייחסת ספציפית למיסים המוטלים על נדל"ן מסחרי כגון: מתקנים תעשייתיים, משרדים ושטחי מסחר. העסקים מוערכים בשיעורים שונים בהתאם לסיווגם ובהתאם לתקנות הרשות המקומית בה מצוי הנכס, והיא האחראית על גביית מס הארנונה. חשוב לדעת כי כל רשות מקומית, המעוניינת להעלות את תעריפי הארנונה, מחויבת בקבלת אישור לשינוי צו המסים משרי הפנים והאוצר. מטרת כספי הארנונה: יצור הכנסות לרשויות המקומיות לשם שמירה על תשתיות עירוניות ושירותים ציבוריים.
ארנונה והעסקים
כאמור, הארנונה היא מס חובה שנתי. מאחר ובניגוד למסים אחרים, מבוססי רווח והכנסה, מחושבת הארנונה על סמך מאפייני רכוש פיזיים היא מהווה הוצאה תפעולית כבדה, במיוחד בתקופות שפל כלכלי. בעיקרון, ארנונה לעסקים יקרה משמעותית מארנונה למגורים.
נוסיף לכך את עובדת היות הארנונה מס המשתנה (במידה רבה) על סמך האזור בו ממוקם העסק, שטחו, אופן השימוש בו ועוד שלל מאפיינים וגורמים אחרים נוספים, לצד עובדת היותם של פטורים מפטורים שונים, כדי שנבין כי רצוי לו, לכל בעל עסק, להסתייע בעו"ד המתמחה במשפט מנהלי ורשויות מקומיות ומכירם לפני ולפנים, לטובת התכנון הפיננסי הנכון לעסק.
ארנונה והעסקים
כאמור, הארנונה היא מס חובה שנתי. מאחר ובניגוד למסים אחרים, מבוססי רווח והכנסה, מחושבת הארנונה על סמך מאפייני רכוש פיזיים היא מהווה הוצאה תפעולית כבדה, במיוחד בתקופות שפל כלכלי. בעיקרון, ארנונה לעסקים יקרה משמעותית מארנונה למגורים. נוסיף לכך את עובדת היות הארנונה מס המשתנה (במידה רבה) על סמך האזור בו ממוקם העסק, שטחו, אופן השימוש בו ועוד שלל מאפיינים וגורמים אחרים נוספים, לצד עובדת היותם של פטורים מפטורים שונים, כדי שנבין כי רצוי לו, לכל בעל עסק, להסתייע בעו"ד המתמחה במשפט מנהלי ורשויות מקומיות ומכירם לפני ולפנים, לטובת התכנון הפיננסי הנכון לעסק.
ארבעה מושגים עיקריים של הארנונה לעסקים
- הרשות המקומית – קובעת את תעריפי הארנונה במסגרת מדדים שנקבעו בתקנות הלאומיות. כזכור, אין הרשות יכולה להעלות את מס הארנונה ללא אישורים של שרי האוצר והפנים, אך התקנות הלאומיות יצרו ויוצרות שינויים דרמטיים בין אזורים והמיקומים השונים שבתוך האזורים. מיקומים הנחשבים לחזקים וטובים נדרשים בתשלום מס גבוה יותר. כלומר, קיימים שינויים בולטים ביותר בנטל המס לא רק בין אזורים שונים, אלא אף בין ערים שונות באותו אזור.
- מסגרות סיווג וסיווגי משנה – בתקנות ההסדרים נקבעו סיווגים עיקרים לקביעת תעריפי ארנונה. הנכסים העסקיים מסווגים לפי אופן ואופי השימוש: מסחרי, תעשייתי, משרדים ועוד, ולכל סיווג שיעורי מס שונים. למשל נכסים מסחריים (קניון למשל) באזורי עסקים מרכזיים נדרשים לתשלומי ארנונה גבוהים ביותר. מתוך הסיווגים העיקריים נגזרים סיווגי משנה. למשל: בתת הסיווג של "משרדים שירותים ומסחר" ניתן למצוא תיאטראות, מסעדות ובתי קפה.
- מתודולוגיית חישוב – גודל הנכס במ"ר, סיווג הנכס, מיקומו ומצבו. כלומר, אותו נכס עם אותו שטח במ"ר, אותו סיווג ומצב – ישלם ארנונה נמוכה יותר אם הוא ממוקם פריפריה מאשר אם הוא ממוקם בתל אביב, חיפה או בירושלים.
- תשלומים – בעיקרון, נדרשים עסקים בתשלום ארנונה חד שנתי. רשויות מקומיות רבות מאפשרות גם תשלומים דו חודשיים או חודשיים, בהוראת קבע ולעתים אף בכרטיסי אשראי. גמישות זו עשויה לסייע לעסקים בניהול תזרים המזומנים לעסק. חשוב להכיר את חוקי הארנונה שבכל רשות מקומית בה עובד הנכס ותנאי תשלום הארנונה בה.
ארנונה והעסקים
כאמור, הארנונה היא מס חובה שנתי. מאחר ובניגוד למסים אחרים, מבוססי רווח והכנסה, מחושבת הארנונה על סמך מאפייני רכוש פיזיים היא מהווה הוצאה תפעולית כבדה, במיוחד בתקופות שפל כלכלי. בעיקרון, ארנונה לעסקים יקרה משמעותית מארנונה למגורים. נוסיף לכך את עובדת היות הארנונה מס המשתנה (במידה רבה) על סמך האזור בו ממוקם העסק, שטחו, אופן השימוש בו ועוד שלל מאפיינים וגורמים אחרים נוספים, לצד עובדת היותם של פטורים מפטורים שונים, כדי שנבין כי רצוי לו, לכל בעל עסק, להסתייע בעו"ד המתמחה במשפט מנהלי ורשויות מקומיות ומכירם לפני ולפנים, לטובת התכנון הפיננסי הנכון לעסק.
ארבעה מושגים עיקריים של הארנונה לעסקים
- הרשות המקומית – קובעת את תעריפי הארנונה במסגרת מדדים שנקבעו בתקנות הלאומיות. כזכור, אין הרשות יכולה להעלות את מס הארנונה ללא אישורים של שרי האוצר והפנים, אך התקנות הלאומיות יצרו ויוצרות שינויים דרמטיים בין אזורים והמיקומים השונים שבתוך האזורים. מיקומים הנחשבים לחזקים וטובים נדרשים בתשלום מס גבוה יותר. כלומר, קיימים שינויים בולטים ביותר בנטל המס לא רק בין אזורים שונים, אלא אף בין ערים שונות באותו אזור.
- מסגרות סיווג וסיווגי משנה – בתקנות ההסדרים נקבעו סיווגים עיקרים לקביעת תעריפי ארנונה. הנכסים העסקיים מסווגים לפי אופן ואופי השימוש: מסחרי, תעשייתי, משרדים ועוד, ולכל סיווג שיעורי מס שונים. למשל נכסים מסחריים (קניון למשל) באזורי עסקים מרכזיים נדרשים לתשלומי ארנונה גבוהים ביותר. מתוך הסיווגים העיקריים נגזרים סיווגי משנה. למשל: בתת הסיווג של "משרדים שירותים ומסחר" ניתן למצוא תיאטראות, מסעדות ובתי קפה.
- מתודולוגיית חישוב – גודל הנכס במ"ר, סיווג הנכס, מיקומו ומצבו. כלומר, אותו נכס עם אותו שטח במ"ר, אותו סיווג ומצב – ישלם ארנונה נמוכה יותר אם הוא ממוקם פריפריה מאשר אם הוא ממוקם בתל אביב, חיפה או בירושלים.
- תשלומים – בעיקרון, נדרשים עסקים בתשלום ארנונה חד שנתי. רשויות מקומיות רבות מאפשרות גם תשלומים דו חודשיים או חודשיים, בהוראת קבע ולעתים אף בכרטיסי אשראי. גמישות זו עשויה לסייע לעסקים בניהול תזרים המזומנים לעסק. חשוב להכיר את חוקי הארנונה שבכל רשות מקומית בה עובד הנכס ותנאי תשלום הארנונה בה.
ארנונה לעסקים - מה חיוני לדעת
אפשרויות הקלות במס
– לפי "תקנות הסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), תשנ"ג-1993" פרק ה'1: "הנחות לעסקים" עשויים עסקים מסוימים להיות זכאים לפטורים או הפחתות, תחת אישורה של ועדת הנחות לעסקים.
ישנם פטורים לעסקים הפועלים באזורי עדיפות לאומית, לעסקים חדשים בתקופות פעילות ראשוניות או לעסקים המתמודדים עם קשיים כלכליים, עקב מצב ביטחוני או אישי.
ערעורים
לעסקים (בעלי הנכס) עומדת הזכות החוקית להגיש ערער על קביעת הארנונה הכללית תוך 90 יום מיום קבלת דרישת תשלום הארנונה, אם הם סבורים שהסיווג אינו הולם, מיקום הנכס אינו תואם את הרשום בדרישת התשלום ועוד. את הבקשה יש להגיש למנהל ארנונה, שמונה על ידי הרשות המקומית. תשובת מנהל הארנונה חייבת להינתן בתוך 60 יום, אלא אם פנה, ביקש וקיבל הארכת זמן בת עד 30 יום מוועדת הערער. והיה ולא ביקש או קיבל הארכה ולא נתן תשובה יחשב כאילו קיבל את ההשגה.
במקרה ובעל עסק רואה עצמו מקופח על ידי מנהל הארנונה יוכל לערער, בתוך שלושים יום מיום קבלת התשובה, לוועדת ערער הממונה על ידי הרשות המקומית.
אסטרטגיות תכנוניות וניהול פיננסי
לפני בחירת מיקומו הפיזי של העסק כדאי לקחת בחשבון שינויים שעלולים להתרחש בתחזיות התפעול ביחס לארנונה כגון: אפשרויות להקלות, פטורים והנחות באזורים נבחרים, הערכות שווי הנכס בשוק החופשי לזיהוי מגמות משתנות ועוד. לכל אלה יש השלכות על תשלומי הארנונה העתידיים ועל הוצאות העסק הכלליות.
תיעוד
ברשויות רבות מנוהלת כבר כיום מערכת תשלום דיגיטלית ופלטפורמה מקוונת לניהול תשלום הארנונה.
חובה לשמור על כל תיעוד, כולל התיעוד הדיגיטלי הנכון והמדויק של כלל התשלומים וההתקשרויות עם רשויות המס על מנת להבטיח אימות מדויק ולהימנע מתקלות מיותרות.
לסיכום
ארנונה מהווה הוצאה שוטפת, כבדה ומהותית לעסקים.
לא אחת קורה שנופלות טעויות בקביעת שיעור הארנונה לעסקים, שהם זכאיים להקלה או פטור, או שניתן להגיש עליה ערער מסיבות שונות אחרות. כדי להתנהל ביעילות הראויה, יכולים עסקים להתייעץ עם עורך דין לענייני ארנונה ולהיעזר בידע הרב ובבקיאותו בתקנות הרשויות המקומיות.
עוד מאמרים בנושא:

מתי כדאי לפנות לעורך דין בתחום הארנונה?
חשבונות הארנונה מגיעים לכל בית ולכל בית עסק באופן קבוע, ולעיתים קרובות נדמה שאין בהם מקום לערעור. אבל המציאות מלמדת אחרת – לא מעט עסקים,

האם ניתן לערוך חיוב רטרואקטיבי בארנונה?
החוק מתיר לרשויות המקומיות להטיל חיובי ארנונה רטרואקטיביים. אמנם מדובר בהליך יחסית מורכב, אך תחת נסיבות מסוימות הוא מותר למשל: במקרים בהם בעלי נכס אינם

הנחה בארנונה לאנשים עם מוגבלויות – מה שחשוב לדעת
ארנונה היא מס חובה המהווה נטל כלכלי על כל משפחה וכל עסק. על אחת כמה וכמה כשמדובר ביחידים ומשפחות עם מוגבלויות. החוק מספק הנחות משמעותיות

חיובי ארנונה עבור נכס ריק
בעלות על נכס כרוכה כרוך בתשלום מס ארנונה עירוני. רבות הפעמים בהן נשאלנו מה קורה עם חיובי הארנונה עבור נכסים ריקים. לפניכם מאמר קצר מטעם

חישובי ארנונה- נדל"ן מסחרי לעומת פרטי
בין אם אתם מחזיקים נכס למגורים ובין אם בנכס מסחרי, הארנונה מהווה נתח משמעותי מההוצאות. הארנונה מחושבת על פי גודל הנכס במ"ר, כאשר התעריפים משתנים

הזכות להנחה בארנונה – האם ניתן להפחית תשלומי ארנונה לאחר תמ”א 38 או התחדשות עירונית
המושג הכללי "התחדשות עירונית" כולל בתוכו את תמ"א 38 הנחלקת ל: הריסה ובניה מחדש (סעיף 5א') ו/או חיזוק ועיבוי מבנים נגד רעידות אדמה (סעיף 2).