הארנונה מהווה מס מוניציפלי מרכזי בישראל, והיא מקור ההכנסה העיקרי של הרשויות המקומיות לצורך מימון שירותים עירוניים כגון חינוך, ניקיון, תשתיות וביטחון קהילתי.
למרות שמדובר בחיוב חובה המוטל על כלל בעלי ומחזיקי נכסים, רבים תוהים מדוע תעריפי הארנונה אינם אחידים בכל הארץ, ומדוע קיים פער משמעותי בין עיר לעיר. לעתים אפילו בין ערים שנמצאות במרחק של רחוב החוצץ ביניהן.
ההסבר לכך נעוץ במבנה המשפטי והרגולטורי של דיני הארנונה בישראל, המאפשר לכל רשות מקומית לקבוע את תעריפיה, בכפוף להוראות החוק ולפיקוח משרד הפנים.
הסמכות של הרשויות המקומיות בקביעת תעריפים
לכל רשות מקומית קיימת סמכות חוקית לקבוע את צו הארנונה השנתי שלה, בכפוף לאישור משרד הפנים ומשרד האוצר.
סמכות זו מאפשרת לעיריות ולמועצות מקומיות להתאים את שיעורי המס לצרכים הכלכליים, התקציביים והאזוריים שלהן. המשמעות היא שעיר בעלת הוצאות תחזוקה ותפעול גבוהות, לדוגמה: עיר גדולה עם מערך שירותים רחב, תטה לקבוע תעריפים גבוהים יותר בהשוואה לעיר קטנה.
עם זאת, סמכות זו אינה מוחלטת. קיים פיקוח הדוק מצד משרד הפנים, הקובע כללים להגבלות העלאה או הפחתה של שיעורי הארנונה משנה לשנה. חריגה מהמסגרת החוקית מחייבת קבלת אישור מיוחד. למרות הפיקוח, עדיין נותר טווח רחב של שיקול דעת המאפשר הבדלים בין ערים.
ארנונה נגזרת משיקולים כלכליים וחברתיים של כל עיר
גובה הארנונה נקבע גם על פי שיקולים ייחודיים לכל רשות מקומית.
עיר בעלת רמת שירות גבוהה, השקעה בתרבות ובחינוך ותשתיות מתקדמות עשויה לגבות תעריפים גבוהים יותר כדי לממן את השירותים הללו. מנגד, עיר עם הכנסות משמעותיות ממקורות אחרים; כמו אזורי תעשייה מניבים, עשויה להקל על תושביה ולהפחית את תעריפי הארנונה למגורים.
נוסף לכך, גם השיקולים החברתיים משפיעים.
רשויות בפריפריה נוטות לעיתים להעניק הנחות או תעריפים נמוכים יותר במטרה למשוך אוכלוסייה חדשה, בעוד ערים מרכזיות נדרשות לאזן בין ביקוש גבוה לנכסים לבין הצורך לממן שירותים נרחבים.
כל אלה יוצרים פערים ניכרים בין יישובים סמוכים.
סיווג נכסים ושיטות מדידה
אחת הסיבות המרכזיות להבדלים בין ערים היא המדיניות השונה לגבי סיווג הנכסים. כל רשות מקומית מחלקת את הנכסים לקטגוריות של מגורים, משרדים, מסחר, תעשייה ועוד, ובכך קובעת שיעור מס שונה לכל סיווג. במקרים רבים, הפערים הגדולים ביותר ניכרים בין נכסים עסקיים לבין נכסים למגורים.
בנוסף, קיימות שיטות מדידה שונות: יש רשויות שמחשבות לפי שטח נטו, אחרות לפי שטח ברוטו הכולל מרפסות ושטחי שירות. שוני זה במדיניות המדידה יכול ליצור הבדלים דרמטיים בסכומי החיוב, גם עבור נכסים דומים בשטחם ובשימושם.
המסגרת המשפטית והביקורת השיפוטית
החוק בישראל מאפשר גמישות לרשויות, אך גם מעניק לנישומים כלים משפטיים להתמודד עם חיובים שנראים מופרזים או לא סבירים.
בית המשפט המנהלי וועדות הערר לענייני ארנונה מוסמכים לבחון האם קביעת התעריפים או אופן יישומם עומדים בהוראות הדין ובכללי הסבירות. במקרים מסוימים, נקבע כי מדיניות רשות מסוימת חרגה מסמכותה או יצרה אפליה בין נישומים.
הפסיקה מלמדת כי כאשר הרשות המקומית פועלת שלא בהתאם להוראות החוק, קיימת אפשרות להפחתת החיוב או לביטולו. ייעוץ משפטי מקצועי בנושא ארנונה, מאפשר לנישומים להבין את זכויותיהם ולנקוט בהליכים הנדרשים, החל מהשגה ועד לעתירה לבית המשפט.
חשיבות הליווי המקצועי בעת הצורך
הבדלים בתעריפי הארנונה בין ערים אינם מקריים אלא תוצאה של שילוב מורכב בין סמכויות חוקיות, צרכים תקציביים, מדיניות מקומית ושיקולים חברתיים.
עבור בעלי נכסים ותאגידים, חיובי ארנונה עשויים להוות הוצאה משמעותית ולעיתים אף מכבידה.
משרד אריק כהן ושות', המתמחה במשפט מנהלי ומיסוי מוניציפלי, מעניק ייעוץ וייצוג מקצועי בכל הנוגע להשגות, עררים ותביעות בתחום הארנונה.
אם קיבלתם דרישת תשלום חריגה או שאתם מתמודדים עם חיוב שאינו תואם את המציאות, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי כבר בשלב הראשוני כדי להבטיח את שמירת זכויותיכם ולהשיג את התוצאה המיטבית.