הגשת התביעה כנגד הרשות
אם אתם שוקלים להגיש תובענה ייצוגית נגד רשות מקומית, חשוב שתבינו כי מדובר בתחום העומד בפני עצמו ואינו זהה לתביעות ייצוגיות המוגשות כנגד חברות וגופים בעלי אופי מסחרי. ההליך בכללותו שונה ואף מוגש לבית המשפט המחוזי המכהן כבית משפט לעניינים מחוזיים. הצלחה בהליך תלויה רבות בניסיונם ובקיאותם של עורכי הדין המנהלים אותו מטעמכם, ולכן יש לבחור את המשרד בקפידה.
משרדנו אמון על ייצוג תובעים ייצוגיים במגוון תחומים, כולל בתחומי הרשויות המקומיות, המשפט המנהלי ובדיני עבודה. לאורך השנים ניהלנו ועודנו מנהלים תובענות ייצוגיות ובקשות אישור תובענות כייצוגיות, בסכומים העומדים על עשרות מיליוני שקלים.
תובענה ייצוגית נגד רשות מקומית – על מה ולמה?
תובענות ייצוגיות נגד רשויות מקומיות עשויות לעסוק בתחומים שונים, ובדרך כלל יעסקו בחיובים שגויים או חיובי יתר החורגים מסמכותה של העירייה או שאינם עולים בקנה אחד עם החוק. כך למשל, ניתן להגיש תביעה ייצוגית ארנונה בגין חיוב יתר של העירייה או המועצה המקומית (קראו גם בעיון את מאמרנו בנושא הפחתת חיובי ארנונה). תחום זה זוכה לאחרונה לתנופה שכן יותר ויותר אנשים מודעים לזכויותיהם וליכולתם להגיש תובענה ייצוגית נגד הרשויות המקומיות. הם מבינים כי בעוד שהגשת תביעה אישית בסכום קטן יחסית, שלעיתים יכול לעמוד על שקלים בודדים או עשרות שקלים, אינו מניע תהליכים או שינויים בהתנהלות הרשות. לעומת זאת, כאשר מדובר בתובענה ייצוגית אשר מייצגת קבוצה גדולה מהתושבים או אפילו את כולם, גם סכום של שקלים בודדים לכל אדם מצטבר לבסוף למאות אלפים ואף למיליוני שקלים, מה שבהחלט יכול להביא לשינוי ולהפסקת גביית היתר או ההתנהלות הבלתי חוקית.
תובענה ייצוגית – תביעה שונה במהותה
כפי שאמרנו, תובענה ייצוגית נגד רשות מקומית שונה במהותה מתביעה ייצוגית נגד חברה מסחרית, והדבר ניכר לכל אורך ההליך.
כך למשל, התובע הפוטנציאלי חייב לבצע פניה מוקדמת לרשות המקומית טרם הגשת התובענה הייצוגית, תובענה ייצוגית חייבת לקבל את אישורו של בית המשפט, אשר נותן את אישורו רק לאור התקיימות שורת תנאים.
תובענה תאושר כייצוגית רק אם בית המשפט התרשם שהיא מעוררת שאלות מהותיות לכלל חברי הקבוצה, וקיימת אפשרות סבירה להכרעה לטובתם. כמו כן, צריך שבית המשפט יתרשם כי תובענה ייצוגית היא הדרך ההוגנת והיעילה ביותר להכרעה במחלוקת זו. בנוסף, בית המשפט מפעיל קשת רחבה של שיקולים, ועשוי שלא לאשר תובענה כייצוגית אפילו אם נתקיימו כל התנאים, למשל במקרה בו בית המשפט התרשם שבהגשת התובענה יהיה משום פגיעה מהותית ביכולתה של הרשות המקומית לספק שירות הולם לציבור.
כמו כן, וכחלק מהייחודיות של ההליך למול הרשויות המקומיות, המחוקק קבע כי אף אילו תאושר תובענה כייצוגית, לרשות המקומיות יש 90 יום בהם הן יכולות להודיע על חדילה, קרי: להודיע לבית המשפט כי הן מפסיקות את הפעולה הלא חוקית ובכך ייסתם הגולל על התובענה הייצוגית.
על כן, אם הנכם שוקלים להגיש תביעה ייצוגית ארנונה או עקב כל חיוב או התנהלות אחרים שנעשו שלא כדין, ניתן לפנות למשרדנו ולהיעזר בניסיון העשיר שצברנו.
לפרטים נוספים וכן לסיוע, ליווי וייצוג משפטי בנושא, הנכם מוזמנים לפנות אל עורך דין אריק כהן בטלפון 03-5099199.
עוד מאמרים בנושא:

מתי כדאי לפנות לעורך דין בתחום הארנונה?
חשבונות הארנונה מגיעים לכל בית ולכל בית עסק באופן קבוע, ולעיתים קרובות נדמה שאין בהם מקום לערעור. אבל המציאות מלמדת אחרת – לא מעט עסקים,

האם ניתן לערוך חיוב רטרואקטיבי בארנונה?
החוק מתיר לרשויות המקומיות להטיל חיובי ארנונה רטרואקטיביים. אמנם מדובר בהליך יחסית מורכב, אך תחת נסיבות מסוימות הוא מותר למשל: במקרים בהם בעלי נכס אינם

הנחה בארנונה לאנשים עם מוגבלויות – מה שחשוב לדעת
ארנונה היא מס חובה המהווה נטל כלכלי על כל משפחה וכל עסק. על אחת כמה וכמה כשמדובר ביחידים ומשפחות עם מוגבלויות. החוק מספק הנחות משמעותיות

חיובי ארנונה עבור נכס ריק
בעלות על נכס כרוכה כרוך בתשלום מס ארנונה עירוני. רבות הפעמים בהן נשאלנו מה קורה עם חיובי הארנונה עבור נכסים ריקים. לפניכם מאמר קצר מטעם

חישובי ארנונה- נדל"ן מסחרי לעומת פרטי
בין אם אתם מחזיקים נכס למגורים ובין אם בנכס מסחרי, הארנונה מהווה נתח משמעותי מההוצאות. הארנונה מחושבת על פי גודל הנכס במ"ר, כאשר התעריפים משתנים

הזכות להנחה בארנונה – האם ניתן להפחית תשלומי ארנונה לאחר תמ”א 38 או התחדשות עירונית
המושג הכללי "התחדשות עירונית" כולל בתוכו את תמ"א 38 הנחלקת ל: הריסה ובניה מחדש (סעיף 5א') ו/או חיזוק ועיבוי מבנים נגד רעידות אדמה (סעיף 2).