הארנונה היא מס המוטל על ידי רשויות מקומיות למימון שירותים ופעילויות מקומיות. חישוב הארנונה מבוסס על גורמים שונים, כולל שטח וסוג הנכס (מגורים לעומת מסחר), מיקום הנכס ואופן השימוש בו.
ארנונה לעסקים קטנים בדרך כלל זהה לזו המוטלת על נכסים מסחריים ולכן עלותה תהיה בדרך כלל גבוהה יותר מארנונה למגורים. גובה דרישת התשלום נקבע על פי תקנות עירוניות מקומיות ובדרך כלל, היא משולמת אחת לחודשיים.
מיסי הארנונה – ומשברים
המשבר הקשה שפוקד את ישראל מהווה תקופה מורכבת עבור כל אחד ואחת מאתנו ובמיוחד נפגעים בעלי העסקים. למשק הישראלי נגרמת פגיעה אנושה ועסקים רבים מתקשים לשרוד, שלא לדבר על התמודדות עם התשלומים הקבועים השונים, ועסקים קטנים לא מעטים מצאו עצמם נאלצים לפתוח בהליכי חדלות פירעון בעקבותיו.
משום שתשלומי הארנונה הקבועים נקבעים לפי עצם ההחזקה בנכס למטרות עסקים, ומאחר ואין כל קשר בין רווחי העסק או היעדרם לקביעת תעריפי הארנונה לעסקים, מוצאים עצמם עסקים רבים מתמודדים עם הכנסות נמוכות משמעותית, ואפילו עם הפסדים כבדים כשהם נאלצים לשלם מיסי ארנונה באותם סכומים ששולמו טרם המלחמה.
הפחתת תשלומי הארנונה
למרות שנקבעו, בחוק ההסדרים 1993 אמות מידה פחות או יותר אחידות לקביעת תשלומי ארנונה, עדין קיימים פערים, עבור סוגי עסקים זהים או דומים ברשויות שונות בגובה דרישות הארנונה. לעתים ניתן למצוא פערים שכאלה אף באותה הרשות עצמה.
הסיבות לפערים בגובה הארנונה עבור אותם עסקים
על פי החוק, לכל עירייה בישראל יש את הזכות לקבוע את שיעורי הארנונה. עובדה זו גורמת להבדלים משמעותיים גם במקרים בהם מדובר על עסקים דומים שאינם בגבול המוניציפאלי של כל אחת מהן. בין הסיבות לפערים ניתן למנות:
- מעמד חברתי-כלכלי – ערים בעלות פרופיל סוציו-אקונומי גבוה יותר מרשות לעצמן לקבוע שיעורי ארנונה גבוהים יותר לצורך מימון שירותים רבים יותר, בניגוד לרשויות בעלות דירוג סוציו-אקונומי נמוך שבוחרות לשמור על שיעורי ארנונה נמוכים יותר, גם כדי לשמר בתוכן עסקים ותושבים וגם כדי לנסות ולמשוך לתחומן עסקים קטנים נוספים
- תמהיל מסחרי והתחרות על משיכת פעילות עסקית נוספת – עיריות אשר בתחום שיפוטן כמות אזורי מסחר נמוכה, עלולות לקבוע שיעורי ארנונה גבוהים יותר לצורך איזון תקציבי, ורשויות שבתחומן מגוון מגזרי עסקים חזקים עשויות להציע שיעורים נמוכים יותר, לשם משיכת עסקים חדשים והגברת התחרותיות.
- היקף השירותים – כגון חינוך, תברואה, ביטחון, המסופקים על ידי הרשויות השונות משפיע על כמות ההכנסות הנדרשת לרשות ומשפיע על שיעורי הארנונה המקומיים
- הבדלים בשיטות הערכת מס – שיטות חישוב שונות למדידת נכסים וייחוס שטחים, לצד אופי ההגדרות המקומיות לקטגוריות עסקיות, מובילים לחוסר עקביות בנטל המס עבור עסקים דומים.
בקשה להפחתת ארנונה לעסקים
ככלל, קיים מספר מצומצם של מקרים בהם תינתן הפחתת ארנונה לעסקים. למשל במקרים בהם חלק מהנכס המשמש לעסק או כולו נמצא במצב שאינו ראוי לשימוש, או שהוא ריק מאדם וחפץ. אך במקרה של עסק שממשיך לפעול מתוך הנכס קיימות מספר אמות מידה לפיהן מחליטות הרשויות המקומיות אם העסק כן או לא ראוי להיות זכאי להנחה:
- עסקים חדשים שהוקמו באזורי פיתוח או תעשייה ייעודיים
- חברות היי-טק וטכנולוגיה העומדות באמות מידה מוכרות של חדשנות
- חברות שמעסיקות עולים חדשים
- עסקים הנמצאים באזורים המיועדים לפיתוח כלכלי
- עסקים המתמודדים עם קשיים כלכליים משמעותיים, כגון אובדן הכנסות משמעותי-
מאפייני הזכאות ושיעורי ההנחות אינם אחידים בין הרשויות השונות לכן חשוב מאד להתייעץ עם עורך דין לענייני ארנונה המכיר את שלל הקריטריונים והנהלים הנוכחיים.
אם אתם מבקשים להסדיר את זכויותיכם להנחה בארנונה לעסקים פרטיים, אם השתנה אופי ואופן הפעילות בעסק עקב משבר או מכל סיבה אחרת ועדיין אתם ממשיכים לשלם על פי הסיווג הקודם, פנו אלינו.
במשרד עורכי דין אריק כהן ושות', אנו מתמחים בליווי עסקים מול רשויות מקומיות, ניהול השגות, ערעורים וסיוע בקביעת סיווג נכון לעסק.