הארנונה היא מס חובה שמטילות הרשויות המקומיות על נכסים לרבות: דירות, משרדים, שטחי מסחר ותעשייה.
המדובר בהכנסה המרכזית של העיריות והמועצות השונות, הכנסה המשמשת למימון שירותים ציבוריים כגון ניקיון, תאורה, חינוך ותשתיות.
כמו כל חוב לרשות, גם חוב ארנונה מחייב את האזרח בתשלום. עם זאת, חשוב לדעת כי החוק קובע מגבלות ברורות באשר לפרק הזמן שבו הרשות רשאית לגבות את החוב.
מהי התיישנות חוב ארנונה?
התיישנות זו משמעה כי בחלוף פרק זמן העומד על שבע שנים, מאבדת הרשות המקומית את היכולת המשפטית לאכוף את גביית החוב, אם לא נקטה עד אז כל פעולה ממשית לגבייתו.
המשמעות המעשית היא שאם עברו 7 שנים מאז נוצר החוב והרשות לא שלחה מכתב דרישה, לא פתחה הליך מנהלי או לא הגישה תביעה, היא לא תוכל עוד לחייב את האזרח או למנוע ממנו קבלת אישור על היעדר חובות לצורך מכירת נכס.
האם זה נכון בכל מקרה ומקרה?
החוק והפסיקה קובעים כי לא כל חלוף זמן יוביל להתיישנות אוטומטית.
אם הרשות המקומית נקטה פעולה כלשהי לגביית החוב, למשל שליחת מכתב דרישה רשמי לפי פקודת המיסים, פתיחת תיק גבייה מנהלי או פנייה לבית משפט, הרי שמירוץ ההתיישנות נפסק והשעון מתחיל מחדש.
כך, שליחת מכתב התראה לתשלום, ולאחריו מכתב נוסף בדרישה לתשלום מידי, ייחשבו כצעדים ממשיים שמספיקים כדי להפסיק את תקופת ההתיישנות ולאפשר לרשות להמשיך ולדרוש את החוב גם לאחר 7 שנים.
החריגים לכלל: מתי ניתן לגבות חוב גם אחרי 7 שנים?
לצד הכלל הבסיסי של התיישנות, קיימים מקרים חריגים שבהם לרשות שמורה הזכות לגבות חוב גם לאחר חלוף התקופה. דוגמה לכך היא מצב שבו הרשות לא ידעה כלל על עצם קיומו של החוב, למשל כאשר בעל נכס הרחיב את דירתו ללא היתר והדבר נודע לרשות רק שנים מאוחר יותר.
בנוסף, אם במהלך התקופה בוצעו הליכי גבייה קודמים בידיעת החייב, הרשות רשאית להמשיך את ההליכים גם לאחר שעברו שבע שנים.
השלכות ההתיישנות על בעלי נכסים
מבחינת בעלי נכסים, הכלל מעניק הגנה מפני דרישות גבייה מאוחרות שאינן סבירות.
כלומר זהו לא חוק שנועד לספק מפלט מן הרשות המוניציפלית המבקשת לגבות את הארנונה, כי אם למנוע עוגמת נפש אם התקלה נפלה על הרשות המוניציפלית; קרי, הרשות כשלה מלגבות את החוב, שכחה, ולפתע פתאום נזכרה לאחר זמן רב וביקשה לגבות את כל הכסף שהצטבר. במקרה שכזה, החוק מגן על האזרח.
בית המשפט העליון הבהיר כי רשות מקומית אינה רשאית להשאיר את האזרח במצב של חוסר ודאות מתמשך, ועליה לפעול בזמן סביר. כך למשל, אם רשות ניסתה לדרוש הפרשי ארנונה על הרחבת דירה רק עשור לאחר שבוצעה, היא לא תוכל לגבות את התשלומים עבור השנים שבהן כבר חלפה תקופת ההתיישנות.
מה יכול לעשות מי שנדרש לשלם חוב ישן?
אדם שקיבל דרישת תשלום עבור חוב ארנונה בן יותר מ-7 שנים, מבלי שננקטו הליכי גבייה קודמים, רשאי לטעון להתיישנות. ישנן שתי דרכי פעולה עיקריות:
פנייה למחלקת הגבייה ברשות המקומית
בבקשה להסרת החוב מהמערכת מחמת התיישנות.
זוהי פניה שניתן לעשותה באופן עצמאי, או באמצעות מכתב הנשלח מטעם עורך דין ארנונה המתמחה בנושא.
פנייה לערכאות משפטיות
הגשת עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים.
מומלץ במקרים כאלה להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני רשויות מקומיות.
מה חשוב לדעת בהיבט המשפטי?
פסקי הדין המרכזיים שניתנו על ידי בית המשפט העליון קובעים בבירור כי הכלל של התיישנות חל על חיובי ארנונה. עם זאת, ההלכה אינה חלה בהכרח על מסים, אגרות או היטלים אחרים, וכל אחד מהם מוסדר בחקיקה ובפסיקה נפרדת.
עוד נקבע כי החל מאפריל 2015 רשות מקומית אינה יכולה למנוע מתן אישור על היעדר חובות בשל חוב שהתיישן; זכות חשובה במיוחד במקרים של מכירת דירה או העברת בעלות בנכס.
סיכום
התיישנות חוב ארנונה היא מנגנון משפטי שנועד לאזן בין זכותה של הרשות לגבות מיסים לבין זכותו של האזרח לוודאות וליציבות. כאשר הרשות אינה פועלת במשך שבע שנים, היא מאבדת את זכותה לגבייה, אלא אם מתקיימים חריגים מצומצמים.
לכן, אם התקבלה דרישת תשלום מאוחרת, כדאי לבדוק היטב את המצב המשפטי, לבחון האם חלה התיישנות, ולפעול בהתאם מול הרשות המקומית או באמצעות ייעוץ משפטי מתאים.