חוק תאגידי מים

חוק תאגידי מים וצמצום מספר התאגידים 

חוק תאגידי מים משנת 2001 נועד להבטיח את אמינותם ואיכותם של שירותי המים והביוב בישראל הניתנים על ידי התאגידים. חוק זה מתייחס לשורה ארוכה של היבטים ומביא לא מעט תקנות מים וביוב, החל בשלבי הקמת החברה ועד לסמכויותיה וחובותיה כלפי הצרכנים. כידוע, תחום זה של תאגידי המים העירוניים והאזוריים זכה ללא מעט ביקורות, והשנה אף החל צמצום תאגידי מים בהתאם לחוק שעבר בשנת 2019 בכנסת. 

כמה מילים על חוק ותקנות תאגידי מים 

תקנות תאגידי מים וביוב נועדו להבטיח את רמת השירות, אך לא רק, והינן בעלות מטרות נוספות כגון עידוד החיסכון במים, שמירה על בריאות הציבור ואיכות הסביבה, מניעת זיהומי סביבה ומקורות מים וכד'. כמו כן, התקנות נועדו להבטיח כי ההכנסות ממתן השירות ישמשו בפועל להשקעות במערכות הביוב והמים, וזוהי אחת מאבני המחלוקת שבגינן הוחלט לבסוף על איחוד תאגידי מים. 

בנוסף, חוק תאגידי מים וביוב נועד לייעל ולשפר את ניהול מערכות הביוב והמים ברשויות המקומיות, לאפשר גיוס הון בתחום ולשתף משקיעים פרטיים, ולשפר את התחרות בתחום למען הצרכנים והתושבים. אך יותר מכל, חוק זה נועד לאפשר לרשות המקומית להקים חברה המספקת שירות ביוב ומים בתחומיה, כלומר תאגיד אשר יפעל למען הצרכנים בלי הפליה ויעמוד תחת פיקוח של ממונים לגבי איכות השירות ועלויותיו. 

מדוע הוחלט לאחד את תאגידי המים 

בהתאם לאמור לעיל, הקימה כל רשות מקומית תאגיד מים משלה אך למרבה הצער נוצרו מצבים בלתי רצויים, למשל כאשר תושבים רבים התלוננו על איכות נמוכה של שירותי המים והביוב, על העלאת מחירים. כמו כן, בדיקות שנערכו אף מצאו כי הכספים שמתקבלים ממתן השירות אינם מועברים לצורך שיפור מערכת המים והביוב. אי לכך, בשנת 2010 הוחלט שבמקום תאגיד מים לכל רשות יוקמו 56 תאגידי מים עירוניים שפועלים בתקציב עצמאי מהעירייה. על פי רשות המים, האחראית על התאגידים, שינוי זה הוביל לכך שכספים ציבוריים הוזרמו בפועל לשיפור תשתיות מים וביוב עירוניות, ולהפסקת הזנחת הנושא על ידי הרשויות המקומיות. בסופו של יום מהלך זה הוביל להקטנה משמעותית של בזבוז מים עקב נזילות ודליפות, בין היתר בעקבות שדרוג התשתיות. 

יחד עם זאת, בשנת 2019 עבר חוק נוסף המורה על איחוד תאגידי מים. זאת, משום שעדיין קיימים אי סדרים וקשיים בירוקרטיים לפקח ולנהל את הנושא, וכן בגלל שחלק מתאגידי המים לא היו יעילים או איתנים מבחינה כלכלית. על כן, רשות המים ביצעה שימועים לתאגידים ולרשויות והחליטה על קריטריונים המצמצמים את מספר התאגידים ל-30, בהם ההיתכנות הכלכלית. למרות שעברה כבר יותר משנה, היישום טרם בוצע הלכה למעשה, וזאת לטענת רשות המים לאור עיכובים שיצר משבר הקורונה. ואולם, המהלך עתיד להתבצע החל מחודש אוגוסט 2020. 

למידע נוסף וקבלת סיוע משפטי 

יש לכם השגות על תעריפי מים וביוב שנדרשתם לשלם? מתמודדים עם סוגיות בלתי פתורות מול תאגידי מים? לסיוע מקצועי וליווי משפטי פנו אל עו"ד אריק כהן בטלפון 03-5099199.

עוד מאמרים בנושא:

תובענות ייצוגיות
מאמרים

תובענות ייצוגיות

תובענה ייצוגית הינה תביעה בה אדם אחד יכול לנהל הליך משפטי עבור קבוצה גדולה של נפגעים. המטרה בהגשת תובענה ייצוגית היא איזון בין הכוחות האדירים

קרא עוד »
מאמרים

תשלום אגרת ביוב ומים

תשלום אגרת מים וביוב  צרכני מים הנמצאים בשטחיהן של רשויות מקומיות נדרשים לתשלום אגרת ביוב ומים, לרוב אחת לחודשיים כאשר החישוב הוא למעשה חודשי ומבוצע

קרא עוד »
מאמרים

עורך דין ארנונה

כל שוכר של מבנה או בעל עסק, בית או דירה, מכיר היטב את חיובי הארנונה המושתים עליו מטעם הרשות המקומית. מדובר בסכומים בלתי מבוטלים המגיעים

קרא עוד »
מאמרים

חוק תאגידי מים

חוק תאגידי מים וצמצום מספר התאגידים  חוק תאגידי מים משנת 2001 נועד להבטיח את אמינותם ואיכותם של שירותי המים והביוב בישראל הניתנים על ידי התאגידים.

קרא עוד »
מוסד מתנדב לשירות הציבור

פטור מארנונה למוסד מתנדב לשירות הציבור

מיהו מוסד מתנדב לשירות הציבור? על מנת שגוף יוכר כ"מוסד מתנדב לשירות הציבור" עליו לעמוד במספר קריטריונים מצטברים, ובין היתר נדרש, כי מטרתו היא העלאת

תובענות ייצוגיות

תובענות ייצוגיות

תובענה ייצוגית הינה תביעה בה אדם אחד יכול לנהל הליך משפטי עבור קבוצה גדולה של נפגעים. המטרה בהגשת תובענה ייצוגית היא איזון בין הכוחות האדירים

תשלום אגרת ביוב ומים

תשלום אגרת מים וביוב  צרכני מים הנמצאים בשטחיהן של רשויות מקומיות נדרשים לתשלום אגרת ביוב ומים, לרוב אחת לחודשיים כאשר החישוב הוא למעשה חודשי ומבוצע

דילוג לתוכן